Pages

Tuesday, November 3, 2009

Cinta si DIA


Aku tahu bahawa aku tidak pernah layak untuk berubah


Tapi..


Aku juga manusia biasa, waktu remajaku dulu 

Punah..



Bukankah remaja itu separuh gila


Dulu..


Aku pernah mencintai dia
(yang ini kurang benar)


Segalanya..


Terasa indah belaka



Habis..


Segala masa dan hartaku curahkan


Terasa..


Murah perkataan 'Sayang'


Terasa..


Murah perkataan 'Rindu'


Terasa..


Murah erti 'I Love You'


Namun..

Habis madu sepah dibuang

Benarlah..



Cinta manusia hanya sementara


Biarlah..


Teman-teman sejati kononnya kini


mencaciku

membenciku
menghinaku

Bila..

Aku ingin berubah

Katanya..

Aku bukan dari sekolah agama

Sekadar..

Pelajar menengah sains biasa

Benarlah

Aku mungkin tak seperti kalian

Punya..

Sejarah di pondok-pondok

Punya..

Kesempatan belajar al-Quran dan Syariah

Punya..

Teman-teman di al-Azhar

Kuakui..

Subjek Pendidikan Islam itulah mulanya


Kuakui


Itulah benihku walaupun kini kian terlupa


Kuakui


Ilmuku setakat membaca buku-buku cerita

Yang..

Kini dibaca anak-anak sekolah rendah

Apalah..

Dibandingkan dengan mereka yang fasih berbahasa Arab

Diriku..

Hanya mengenal apakah huruf 'alif'' 'ba' 'ta' 

Waktu..

Aku bersemangat untuk berubah

Katanya..

"Aku dah jumpa ramai orang macam kau, 
tengoklah nanti bila dah dewasa lagi rosak daripada aku"

Ketika..

Aku mengajaknya untuk sama berubah

Katanya..

"Engkau jangan nak brag depan orang la"

Maaf..


Jika memang caraku salah


Bantulah..


Aku dengan cara berhemah


Tanpa..


Menjatuhkan air muka


Tetapi..

 Percayalah DIA tak pernah salah

Carilah..


Islam dengan cara yang kau suka


Cara..

Yang kau rasa lebih benar









Pengorbanan


Ya, itulah kunci kepada segala perubahan




Firman-Nya


“Tetapi barangsiapa yang bertaubat setelah melakukan kejahatan itu dan memperbaiki diri, sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sungguh, Allah Maha Pengampun Maha Penyayang” (al-Maidah: 39)



Hari ini 


Aku cuba mencari Cinta si DIA


kerana aku tahu

Ia akan membawa
diriku dan Mak Abah ke pintu


SYURGA

1 comment: